Rauhoittava hengitys voi lievittää silmien kuivuutta

15. tammikuu 2016

On mahdollista, että silmien kuivuutta voi lievittää helpommin kuin tähän asti luulimme. Äskettäisen tutkimuksen mukaan rentoutamme vatsalihaksien avulla syvästi hengittäessä syviä lihaksia, joka nopeuttaa silmiä kosteuttavan kyynelnesteen tuottamista.

Hermojärjestelmän epätasapaino aiheuttaa silmien kuivuutta

Kyynelnesteen tuoton vähentyminen voi olla aiheutettu meidän autonomisen eli tahdosta riippumattoman hermojärjestelmän epätasapainosta. Autonominen hermosto koostuuu sympaattisesta hermostosta, joka säätelee sydämen lyöntitiheyttä ja hillitsee verenpainetta, sekä parasympaattisesta hermostosta, joka säätelee ruoansulatusta ja valvoo lepoa ja rentoutumistilaa. Kyynelnestettä tuotetaan kyynelrauhasessa, joka on yhteydessä parasympaattiseen hermojärjestelmään.

Hengitä vatsalihaksien avulla

Rentouttava hengitys voi lievittää silmien kuivuutta. Hengittää tulisi syvään ja nenän kautta, jotta rintakehän sijasta nousisi vatsa. Lyhyen tauon jälkeen tulisi hengittää ulos hitaasti.

Äskettäisessä tutkimuksessa tarkkailtiin 20 japanilaista naista ikäryhmässä 20-54 vuotta, jotta ilmenisi yhteys hengityksen ja silmien kuivuuden välillä. Ensiksi jaettiin tutkittavat kahteen ryhmään, niistä puolia pyydettiin hengittämään kolme minuuttia normaalisti, samalla kun toiset hengittivät nenän kautta ja vatsaa tarkkaillen, neljä sekunttia sisään ja kuusi sekunttia ulos. Seuraavalla kerralla ryhmät vaihtoivat hengitystapaa. Kyynelnesteen määrää mitattiin välittömästi ennen testiä, välittömästi testin jälkeen, sekä vielä 15 ja 30 minuuttia myöhemmin.

Ilmeni, että 15 minuutin vatsahengityksen jälkeen nousi kyynelnesteen tuotto noin 48%. Normaalisti hengittäneiden testihenkilöiden kyynelnesteen määrässä ei havaittu muutoksia.

Vatsalihaksien avulla hengittäminen rentouttaa ja helpottaa hermojärjestelmän työtä. Hitaasti nenän kautta hengittäminen säätelee myös kyynelnesteen tuottoa ja lievittää silmien kuivuutta.